18.7.2014

0.58 >> Lontoo 8.7.-11.7.2014

Tämä blogaus on nyt viivästynyt syystä jos toisestakin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. En aio nyt kirjoittaa paljonkaan Lontoo-matkasta, ainakaan kovinkaan yksityiskohtaisesti, sillä kuvat täyttävät blogauksen varsin mainiosti.

Siellähän se Big Ben jo näkyy. Ja vaikka tämä oli ensimmäinen kuva tuosta kuuluisasta nähtävyydestä, se ei jäänyt todellakaan viimeiseksi. :D
 Lähdimme koko perhe tiistai-aamulla kohti lentokenttää, missä pääsimme hyvinkin nopeasti lentokoneeseen ja pian lentomatka jo alkoi. Saavuimme Lontooseen yhdeksän maissa ja pienen laukkukriiseilyn jälkeen saimme matkalaukkumme lentokoneen ruumasta, jonka jälkeen suuntasimme metrolla hotelliimme. Lontoon metrot kyllä tulivat näinkin lyhyellä ajalla tutuksi, sillä matkasimme niillä suurimmaksi osaksi.

Tiistaina kävimme Oxford Street:illä ja tutustuimme sen ympäristöön. Illemma jäin äitini kanssa ostoksille kyseiselle kadulle ja jopa jotain tavaroita sieltä jäi käteen mukaan, mm. pari vaatekappaletta ja CD-levy (kyllähän Lontoosta musiikkia pitää ostaa). Illalla menin isäni kanssa hotellimme pieneen uima-altaaseen uimaan. Siellä oli myös kaksi saunaa, joista toisessa lämpömittari näytti sataa astetta, vaikka saunassa tuntui olevan vain puolet kyseisestä määrästä. Naureskelimme sitä siinä yhdessä ja häädimme tahattomasti ainoan saunojan saunasta (siihen saunaan kyllä mahtuikin vain joku neljä ihmistä).

Keskiviikkona kävimme katsomassa useimmat Lontoon kuuluisimmat nähtävyydet. Keskiviikolta tuli varmaankin eniten kuvia, sillä tietysti turistina nähtävyyksistä piti kuvia saada. Oi että, turistina on niin paljon helpompi ottaa kuvia kaikesta kuin kotikaupungissa asukkaana. Keskiviikkona kävi myös tuuri sään kannalta, sillä aurinko paistoi koko päivän.

En päässyt London Eye:n kyytiin, sillä jono oli niin pitkä, ei jaksettu jonottaa.

Nyt tulee sitten Big Ben -kuvia. Se vaan on jotenkin kaunis rakennus (joskin siitä on hyvin vaikea tehdä piparkakkutaloa :D), enkä nyt osannut päättää parasta kuvaa, joten laitoin suosiolla useampia.

Olisin niin halunnut soittaa tuollaisesta puhelinkopista, mutta en sitten saanut aikaiseksi soittaa kenellekään.

Menimme illalla koko perhe katsomaan The Phantom of the Opera -musikaalia. Vaikka musiikki oli aika ooppera-painoitteista (mitä sopi kyllä nimen perusteella odottaa, mutta en sitä tajunnut), oli musikaali hyvä. Lavasteet olivat todella hienoja ja näyttelijät kyllä osasivat niin näytellä kuin laulaakin. Musikaalissa oli yksi kappale yli muiden ja se oli sen musikaalin tunnusbiisi. Musikaalin kohokohta olikin, kun se esitettiin musikaalin puolivälissä kokonaan. Näytöksen lopussa osa yleisöstä -ainakin meidän parven kohdalla aika lailla kaikki- nousivat seisomaan, mikä oli jokseenkin yllättävää.

Torstaina kävimme katselemassa vielä joitakin nähtävyyksiä ja satuimme aamulla näkemään tuon jokapäiväisen (kesäaikaan) soittokunnan (tms.) Buckinghamin Palatsin edessä. Turisteja -ja varmasti myös paikallisia- oli joka puolella palatsin ympärillä.

Pian tämän tapahtuman jälkeen suuntasimme British Museumiin katselemaan Egyptistä ryövättyä tavaraa. Otin sieltä paljon kuvia, mutta en nyt niitä tähän viitsi laittaa, sillä en tiedä onko kuvien julkaisemisessa jotain rajoitteita tms. ja tämä blogaus on jo tarpeeksi täynnä kuvia. Museon hinta-laatu-suhde oli todella hyvä, sillä sisäänpääsy oli ilmainen. Museon ehkä yksi merkittävimmistä esineistä -mitä me näimme- oli Rosetta-kivi, mikä oli kyllä omalla tavallaan hieno.

Lontoossa ruoka ei kyllä ollut mitenkään erityisen hyvää. Juomat ja jälkiruoat olivat selkeästi itse ruokaa parempia. Yläpuolella on mehu, jonka tilasin yhdestä ravintolasta (oli hyvää) ja Starbucksista tilaamani (ihan hyvä) kaakao. Starbucks-kahvilat olivat kyllä vallanneet Lontoon täysin, niitä oli joka nurkassa. Emme sinne olisi muuten menneet, mutta kun siellä nyt oli ilmainen wifi... Hotellissamme oli maksullinen netti, jota emme viitsineet turhaan maksaa. Kävimme kyllä Starbucksissa vain kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla tilasin jonkun oudon juoman, mikä ei ollut erityisen hyvää, mutta kyllä sen nyt joi.

Torstai-illalla menimme äitini kanssa katsomaan Mamma Mia -musikaalia, mikä oli kyllä hyvä. Ei se ollut mikään oikeaoppinen musikaali, sillä tarinan loputtua näyttelijät vetivät vielä kolme biisiä ja yleisö oli kuin ne olisivat olleet jossain keikalla. :D Esitys sai kelpo ablodit seisovalta yleisöltä. Mamma Mia -musikaaliin ei kyllä kannata mennä, jos ei pidä Abban biiseistä. Hauskaa molemmissa musikaaleissa, minne menimme oli se, että esityksien väliajoilla myytiin jäätelöä. Se oli jotenkin huvittavaa, mutta myös fiksua, sillä saleissa oli kyllä aika lämmin.

That's so true!
Perjantaina yksinkertaisesti tapoimme aikaa ennen kuin lentomme lähti illalla. Menimme bussilla muistaakseni Notting Hillin läpi Chelseaan (ihana taivuttaa näitä enkunkielisiä paikannimiä...) tai jotain muuta vastaavaa. En ottanut kuvia, katselin vain maisemia. Lontoon bussit on kyllä aika kauheita, sillä tiet ovat niin kapeita, ettei ne pääse oikein mihinkään kovinkaan nopeasti ja matka on töksähtelevää.

Kotimatka sujui hyvin. Lontoossa oli ihan mukavaa, mutta se ei jättänyt sellaista pakko-päästä-takas-fiilistä. Kyllä Lontooseen joskus voisi mennä takaisin lomailemaan, mutta en kyllä siellä haluaisi asua. Jotenkin se kaupunki ei vain säväyttänyt, jos nyt kaupunki edes voi säväyttää.. Ja Lontoo-matkan jälkeen oli kyllä ihana palata kotiin, vaikka seuraavana päivänä jo jouduinkin (pääsinkin) lähtemään uudelle reissulle rantalentistä pelaamaan.

Todella upea lopetuskuva. :D Mutta siinä on rakas Suomi.

1. Toi on oikeesti niin perus :: kun laskeutuu Englantiin näkee rakennuksia ja kaupunkia - kun laskeutuu Suomeen näkee metsää ja puita :D

Ite en oo koskaa käyny Englannissa mutta haluaisin kovasti :c kävitkö muuten Harroldsissa (kirjotinkoha oikein xd) tai primarkissa?

Tosi upeita kuvia! :3

1. Se on kyl joo totta! :D Varsinku, ku pimeellä lentää Suomeen/Suomesta ja näkee tyyliin sen yhen valaistun tien. xD En käyny kummaskaan, mut Selfridgellä (jos se noin kirjotetaan) kävin. Sen kaupan näyteikkunat on kyl hienoi! Ja kyl sä vielä Englantiin pääset, jos sinne kerran haluat. :)

Kiitos kovasti! :)

2. Kuulostaa tosi kivalta reissulta!:) mikä se laukkukriisi oli? Hienoja kuvia, mäki tahon lontooseen!

1. Odotettiin niit laukkui väärässä kohdassa muutaman muun kanssa. Sen hihnan kohalla sit mitään laukkui ei tullut pitkään aikaan ja pian saatiin selville, et joku juttu on menny rikki tms. Sit siin oli kaikkee säätöö, kunnes huomattiin, et meidän laukut on ihan sen hallin (tms.) toises puoles. :D Onneks ei oltu ainoita, joka feilaili näin. Kiitos! :)